Почтовый адрес: САФУ, Редакция «Лесной журнал», наб. Северной Двины, д. 17, г. Архангельск, Россия, 163002, ауд. 1425
Тел.: +7 (8182) 21-61-18 о журнале |
Д.А. Штаборов, В.А. Барабанов, В.Л. Рымашевский Рубрика: Лесоэксплуатация Скачать статью (pdf, 0.6MB )УДК634*378.33DOI:АннотацияЗнания особенностей гидродинамического и инерционного взаимодействия линеек из плоских сплоточных единиц с потоком жидкости при неустановившемся движении необходимы для разработки современных технологий навигационной сплотки лесоматериалов по малым и средним рекам. Исследование инерционных процессов движения линеек в различных режимах (в частности — в период разгона) необходимо для правильного выбора средств буксировки и перестановки линеек, конструкций плотостоянок и их крепления, а также эффективного проведения технологических и транспортных расчетов по навигационной сплотке линеек. Сведения об авторах© Д.А. Штаборов, ассист.
Северный (Арктический) федеральный университет имени М.В. Ломоносова, наб. Северной Двины, 17, г. Архангельск, Россия, 163002
Ключевые словаплоская сплоточная единица, коэффициент нестационарности, ско-рость, ускорение, безразмерная скоростьЛитература1. Войткунский Я.И. Сопротивление воды движению судов. Л.: Судостроение, 1964. 412 с. 2. Митрофанов А.А. О точности расчета инерционных характеристик плотов по разным методикам // Лесн. журн. 2005. № 6. С. 48–56. (Изв. высш. учеб. заведений). 3. Митрофанов А.А. Лесосплав. Новые технологии, научное и техническое обеспечение: моногр. Архангельск: Изд-во АГТУ, 2007. 492 с. 4. Перфильев П.Н., Штаборов Д.А. Проблемы лесосплава и методика исследо-ваний гидродинамических и инерционных характеристик линеек из плоских сплоточ-ных единиц // Научное творчество молодежи – лесному комплексу России: материалы IV всеросс. научн.-техн. конф. Екатеринбург: УГЛТУ, 2008. Ч. 2. С. 46–49. 5. Штаборов Д.А., Митрофанов А.А. Обоснование методики исследований инерционных характеристик линеек из плоских сплоточных единиц // Современная наука и образование в решении проблем экономики Европейского Севера: материалы междунар. научн.-техн. конф., посвященной 80-летию АЛТИ-АГТУ. Архангельск: АГТУ, 2009. С. 58–62. Ссылка на английскую версию:Results of the Experimental Data Analysis of the Flat Rafting Units Assemblies AccelerationResults of the Experimental Data Analysis of the Flat Rafting Units Assemblies Acceleration
Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov, Naberezhnaya Severnoy Dviny, 17, Arkhangelsk, 163002, Russia
Knowledge of specificity of the hydrodynamic and inertial interaction between the flat rafting units lines and a fluid flow during nonstationary current is necessary for engineering of navigation rafting state-of-the-art technology at small and medium rivers. Research of the inertial moving processes of the units at the various regimes (specifically – during acceleration) is necessary for correct choice of facilities for tugging and transposition of the units and proper design of raft moorages. Besides that, this information allows to increase correctness of the technological and traffic calculations concerning the navigational rafting of the lines. Тhe technique of experimental studies of inertial features (acceleration) of the lines was developed for this. By the research results, following dependencies have been derived: instantaneous value of a route, velocity, acceleration, coefficient of nonstationarity, by the time and dimensionless velocity. The nonstationary member of the tractive resistance of the line model, was computed. Taking into account an assumption of the character of resistance, as a shape based one, the coefficient of a resistance transient part, has been designed. The final results of the experimental studies of the lines acceleration are presented in a form of dependence of nonstationarity coefficient, on the geometric characteristics of the FRU lines models. The findings allow to compute the nonstationarity coefficient, which inherently is a function of at least five interdependent values, at any section of a line acceleration, on the base of the features of a line, combined in a parameter. The formulas for deriving the coefficients, obtained in a dimensionless form, may be applied directly for full-size conditions during towing of the lines at the small and medium shallow rivers. Keywords: flat rafting units, coefficien оf nоnstаtionary, velocity, acceleration, dimension-less velocity. REFERENCES 1. Voytkunskiy Ya.I. Soprotivlenie vody dvizheniyu sudov [Water Resistance to Ves-sel Moving]. Leningrad, 1964. 412p. 2. Mitrofanov A.A. O tochnosti rascheta inertsionnykh kharakteristik plotov po raznym metodikam [On Calculation Accuracy of Raft Inertial Characteristics Based on Different Methods]. Lesnoy zhurnal, 2005, no. 6, pp. 48–56. 3. Mitrofanov A.A. Lesosplav. Novye tekhnologii, nauchnoe i tekhnicheskoe obespechenie [Timber Floating. New Technologies, Scientific and Technical Provisions]. Arkhangelsk, 2007. 492 p. 4. Perfil'ev P.N., Shtaborov D.A. Problemy lesosplava i metodika issledovaniy gidro-dinamicheskikh i inertsionnykh kharakteristik lineek iz ploskikh splotochnykh edinits [Prob-lems of the Timber Floating and Research Procedure of the Hydrodynamic and Inertial Characteristics of Flat Rafting Units Lines]. Nauchnoe tvorchestvo molodezhi – lesnomu kompleksu Rossii [The Youth Scientific Creativity – For The Forest Complex of Russia: Proc. 4th All-Russian Sci. and Tech. Conf.]. Yekaterinburg, 2008. Part 2, pp. 46–49. 5. Shtaborov D.A., Mitrofanov A.A. Obosnovanie metodiki issledovaniy inert-sionnykh kharakteristik lineek iz ploskikh splotochnykh edinits [Vindication of the Research Procedure of Flat Rafting Units Lines Inertial Characteristics]. Sovremennaya nauka i obra-zovanie v reshenii problem ekonomiki evropeyskogo severa. Materialy mezhdunarodnoy nauchn.-tekhn.konf., posvyashchennoy 80-letiyu ALTI-AGTU [Contemporary Science and Education in Economics Problem-Solving of the European North: Proc. Int. Sci. and Tech. Conf.]. Arkhangelsk, 2009. pp. 58–62. |
Электронная подача статей
Журнал награжден «Знаком признания активного поставщика данных 2024 года» ИНДЕКСИРУЕТСЯ В:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|